Pro e-shopaře je platba na dobírku velký strašák, pro zákazníky nejjistější volba.
Jak najít kompromis? To zjistíte v tomto článku. 👇🏻

Platba na dobírku dává klientovi mnoho výhod. Nemusí se například bát, že mu zboží, za které zaplatil, nepřijde .Pro e-shopaře je to naopak velký risk a musí dopředu počítat s tím, že se mu zboží pravděpodobně vrátí zpět a úhrada dopravy půjde z jeho vlastní kapsy. To přeci nikdo nechce! Jak dobírku tedy co nejvíce eliminovat? Musíte si nejprve dát všechny okolnosti dohromady.

tanganica–logo

Proč zákazník volí platbu na dobírku?

To může mít hned několik důvodů. Například se mu může zdát váš e-shop nedůvěryhodný. Může zákazníkovi připomínat například wish, aliexpress,… a tomu spousta lidí nevěří. Nebo se zákazníkovi jen nezdá, že zrovna takto zpracovaný e-shop zboží opravdu zašle. 

Nechte se proto inspirovat u vašich úspěšnějších kolegů. Zjistěte si, který e-shop je ve vašem oboru králem a porovnejte si jeho a vaše stránky. Mnohdy naleznete spoustu věcí, které u sebe můžete vylepšit tak, aby váš e-shop byl uživatelsky přívětivější a objednat si od vás byla radost. Zároveň si zanecháte osobitost vaší značky.

Na toto téma jsme si připravili i e-book, kde se dozvíte spoustu užitečných rad, jak svůj e-shop vyšperkovat natolik, aby generoval jen spokojené zákazníky.

Nezapomínejte ani na SEO!

Zákazníci vždy vybírají e-shopy, které se jim ve vyhledávání zobrazí výše. Ve chvíli, kdy už vědí, který konkrétní produkt mají v plánu kupovat, většinou využívají srovnávačů jako je například Heureka.cz , aby konkrétní produkt našli za co nejnižší cenu. Mělo by být tedy vaším cílem se na taková místa dostat. Snažte se ale ideálně udržovat takové ceny, abyste byli pro nové zákazníky atraktivní. Cena je jedna z hlavních věcí, která rozhoduje.

logo-heureka
zdroj: https://www.heureka.cz/

Další z důvodů, kvůli kterým si vaši klienti mohou myslet, že váš e-shop postrádá důvěryhodnost, je příliš dlouhá dodací lhůta. Víte, na jakou dodací lhůtu jsou zákazníci vašeho sortimentu zvyklí? Například před vánoci je delší dodání pochopitelné, ale snažte se vycházet z předchozích sezón, případně navyšte skladové zásoby tak, aby klient nemusel čekat delší dobu, než by čekal u vaší konkurence. Dlouhá čekací doba jen ubírá na důvěryhodnosti a krmí brouka v hlavě, jestli z vašeho e-shopu vůbec objednat.

I recenze dokáží eliminovat platbu na dobírku.

Určitě je žádoucí, abyste vaše zákazníky nabádali k tomu, aby vám psali recenze obratem. Můžete je k tomu motivovat třeba slevovým kupónem na další nákup, nebo dárkovým předmětem,… kreativitě se meze nekladou. A vy pro takovéto motivované získávání recenzí můžete využít například pop-up okno v dokončení objednávky, nebo zasílání automatických e-mailů. Je spousta nástrojů, které vám v těchto případech mohou ulehčit práci, ať je to mailchimp, ecomail nebo přímo vaše e-shopové rozhraní. Určitě se ale nebojte si o recenzi říct a proste zákazníky, aby je psali veřejně, třeba přímo do Google stránky vašeho e-shopu a nejlépe ne anonymizovaně.

logo-mailchimp
zdroj: https://1000logos.net/mailchimp-logo/
logo-ecomail
zdroj: https://www.arecenze.cz/e-mailingove-nastroje/ecomail/

Někteří zákazníci například preferují jinou bankovní platbu oproti té, kterou nabízíte. Možná jim vyhovuje více bankovní převod, než platba kartou, té třeba nemusí věřit, a tak volí raději platbu dobírkou. Zkuste tak na svůj e-shop aplikovat ideálně veškeré dostupné možnosti i za předpokladu vyšších nákladů. Spočítejte si, zda se vám vyplatí více nepřevzaté dobírky, nebo například poplatky za platební bránu nebo systém, který vám do faktury rovnou generuje QR kód pro platbu.

Zákazníci možná ani nemohou platit předem.

Ani finanční důvody nejsou z obliga, mluvíme-li o platbě dobírkou. Může se stát, že zákazník dokončí objednávku, ale nemá dost financí na účtu, nebo nechce, aby mu suma “stála” ve zboží, které ještě fyzicky nemá. Zkuste tedy nabídnout odloženou platbu. Dnes to poskytuje například Twisto. Obchodník má objednávku zaplacenou a zákazník si platbu vyřídí s Twistem sám. Vy se tak vyhnete vratkám a zbytečným platbám za dopravné a máte jistotu, že se objednávka opravdu dokončí.

logo-twisto
zdroj: https://blog.eshop-rychle.cz/shrnuti-novinek-ve-vyvoji-21/twisto-logo/

Jako e-shopař ale nemůžete ovlivnit všechno. Někteří zákazníci si objednají zboží na dobírku a ještě nevědí, zda jej opravdu stoprocentně chtějí. Těmto případům se asi nelze ubránit nikdy, ale můžete alespoň eliminovat všechny ostatní.

Věříme, že vám čtení tohoto článku alespoň trochu pomohlo v rozběhlé vánoční sezóně a vám se tak povede snížit vaše náklady na minimum.

happiness-excited