Leepa Store je revoluční projekt v oblasti second-hand módy, který se právě rozjíždí. Leepa zatím funguje jako tým o třech lidech, Davidovi Petrbokovi, Davidovi Feldsteinovi a Michailu Gladyševovi, kteří jsou spoluzakladatelé společnosti. Kromě toho mají na základě spolupráce s Fakultou mezinárodních vztahů na VŠE pravidelně stážisty a stážistky, kteří pomáhají s marketingem a operations.


Příběh Leepa Store

Spoluzakladatelé, Miky a David, začali svou cestu v korporátním světě, ale toužili po něčem vlastním a smysluplnějším. David tak oprášil svůj dlouholetý nápad na swap s tinderovou mechanikou a Mikyho přizval ke spolupráci. Projekt začal růst a nejen zakladatelé v něm viděli potenciál. Začali se připojovat k různým komunitám, přizvali třetího spoluzakladatele Davida Feldsteina jako programátora a nakonec se jim podařilo vytvořit webovou aplikaci. Hlavním problémem ale bylo, že se jim projekt nedařilo monetizovat.

Pak přišla pandemie a Miky s Davidem začali organizovat digitální eventy. Jedním z prvních byl second-hand fashionweek. Ke spolupráci přizvali i ambasadory, second-hand a upcycled značky. Tento event jim ale úplně změnil pohled na trh slow-fashion. Zamilovali si vibe, který se pojí s premiovějšími second-handy a rozhodli se tedy vytvořit projekt v tomto odvětví. Během researche zjistili, že má second-hand móda do roku 2030 dokonce přerůst fast-fashion!


V tom ale viděli jednu velkou barieru. Klient, který si chce nakoupit kousky v second-handech, musí trávit spoustu času buď v kamenných prodejnách, nebo na x webových stránkách second-handů. To s sebou nese značný diskomfort a ten se kluci rozhodli překonat. Zároveň se ukázalo, že mnoho značek má skvělé produkty, ale nevědí, jak je propagovat.

Leepa se rozhodla těmto značkám pomoci a vytvořili pro ně možnost, jak zvýšit své prodeje i za spolupráce s ostatními značkami.

Leepa Circle

Miky s Davidem si všimli, že pro lidi pravděpodobně neexistuje jednoduchá cesta, jak vyprázdnit svůj šatník a získat za to peníze, aniž by se nemuseli extra o nic starat. Proto se rozhodli vytvořit Leepa Circle, kde lidé mohou snadno a efektivně prodávat své oblečení.

Celý proces je velmi snadný. Pokud se někdo rozhodne vyprázdnit svou skříň, může se registrovat na webu leepa.store a nahrát fotky a popis svého oblečení. Leepa pak zvolené kusy zhodnotí a dá prodávajícímu vědět, za kolik by byli schopni je prodat. Tímto způsobem se jim daří ovlivňovat svůj sortiment a nabízet svým zákazníkům kvalitní produkty. Prodávající se poté rozhodne, zda je ochotný je prodat za nabízenou cenu. Pokud ano, může oblečení donést osobně nebo mu Leepa zařídí dopravu skrze Zásilkovnu už na své náklady.

Zakladatelé Leepa Store se snaží poskytnout svým zákazníkům co nejrychlejší doručení, i když ještě nemohou konkurovat rychlosti velkých e-shopů. Leepa se vyznačuje tím, že sama sváží objednávky od svých partnerů, které konsoliduje a následně pak zasílá svým zákazníkům. Tyto trasy mají již relativně optimalizované a díky tomu mohou nabídnout čím dál tím rychlejší a efektivnější doručení.

Leepa také usiluje o to, aby se prodej second-hand oblečení stal módním trendem a aby lidé vnímali second-hand jako trendy a moderní způsob nakupování.

Pro Leepu je důležité, aby byli schopni nabídnout svým zákazníkům jednoduchý a efektivní způsob prodeje oblečení, a také kvalitní a trendy produkty. Jejich inovativní přístup a cílevědomá práce jim umožnila dosáhnout úspěchu.

Co Leepu na cestě překvapilo?

Leepa Store si původně mysleli, že práce s tímto projektem bude mnohem náročnější, než se ve skutečnosti ukázalo. Společnost se snaží optimalizovat své procesy tak, aby co nejefektivněji zvládala svou práci. Nejvíce náročná je práce pro Leepa Circle, protože zatím nemají dostatek personálu, aby veškeré nabízené oblečení mohli efektivně odbavit. Sami si totiž oblečení perou, žehlí, fotí a listují do katalogu a to je časově velmi náročné.

Navzdory náročnosti práce s Leepa Circle se jim ale daří úspěšně rozvíjet projekt a mají obrovský potenciál stát se jednou z největších a nejúspěšnějších společností v oblasti prodeje second-hand oblečení.


Co pro Leepu znamená spolupráce s Tanganicou?

Pro nás je to primárně o úspoře času. Na celou společnost jsme dva, jsme start-up a čas je pro nás opravdu cenný. Máme nějaký pravidelný schůzky, kde spolupráci probereme, ale vlastně se o to tolik nestaráme. Tanganica nám dává prostor pro potřebnější věci, aniž bychom zanedbávali naši propagaci.

Co by Leepa poradila začínajícímu podnikateli?

Pokud jde o otázku zahájení vlastního e-shopu, je třeba si uvědomit, že Česká republika je ve světě e-commerce silnou zemí, co se počtu e-shopů na obyvatele týče. S ohledem na to, že se odhaduje, že existuje kolem 50 až 60 tisíc e-shopů, je důležité mít na paměti, že pokud se vyselektují jen e-shopy s obratem přes milion korun, počet těchto e-shopů klesá na 7 až 8 tisíc. Vzhledem k velkému počtu e-shopů na trhu je důležité se snažit vytvořit silnou značku a odlišit se od ostatních. Doporučuji tedy hledat něco výjimečného nebo se zaměřit na oblast, kde je silná poptávka.


– za Leepa Store Michail Gladyšev