Železodům je správný příklad podnikání, které když děláte srdcem, vydrží vám navěky. Děkujeme Adamovi Filovi, který nám povyprávěl o vzniku jejich rodinné firmy, o kterou pečují již po generace. Za celé období svého podnikání prošli několika historickými událostmi a i ty měly na jejich živobytí vliv. Jak se v návaznosti na to měnil v průběhu let jejich sortiment? A kdo se o obchod stará dnes? To vše se dočtete v tomto článku.

Vznik obchodu Železodům se váže už k roku 1932!


Obchod Železodům byl založen již v roce 1932 mým pradědem Arnoštem Hofírkem. Byl to výjimečně podnikavý muž, který svou stavbou domu, ve kterém nyní sídlí obchod Železodům, předběhl svoji dobu a i v současné době se nad budovou, která je zasazena mezi rodinné domy, pozastavují kolemjdoucí. Praděda chtěl, aby budova obchodu Železodům byla tak vysoká jako byl místní kostel sv. Petra a Pavla. Později však ze svých nárokům musel slevit, neboť neměl dostatečný stavební materiál na výstavbu tak vysoké budovy.

Počátky maloobchodního podnikání a provozu obchodu nebyly snadné. V roce 1950 byl obchod znárodněn a patřil pod jednotu. Až v roce 1992 nám byl obchod vrácen do osobního vlastnictví, bohužel toho se už zakladatel praděda Arnošt Hofírek nedožil. Paradoxem bylo, že po celou dobu, ač byl majitel obchodu a domu, byl zaměstnanec jednoty. To se změnilo právě až v roce 1950, kdy obchod byl předán další generaci, vnukovi zakladatele Arnošta Hofírka, Zdeňkovi Filovi.

Ten se společně se svojí manželkou stará o provoz obchodu až do současnosti. Já bych měl být čtvrtkou generací, která bude pokračovat v tradici obchodu. Mým snem je však mít obchod 21.století, mít zaměstnance na denní chod obchodu a starat se pouze o strategickou činnost. K tomu však vede dlouhá a trnitá cesta. Důležité je však mít vizi a cíl, kterému postupnými kroky jít naproti. Pevně věřím, že pokud se nic zásadního nezmění, budu další generací, která bude pokračovat v tradici našeho rodinného obchodu. Cítím určitou zodpovědnost pečovat o toto rodinné ,,bohatství“, které se předává z generace na generaci.

Byl váš obchod vždy pouze rodinnou firmou, nebo pro Železodům pracovali i další zaměstnanci?

Železodům byl a je pouze rodinným podnikem. Začal to praděda Arnošt Hofírek, který obchod obhospodařoval s prababičkou a svým bratrem, poté pokračoval můj děda s babičkou a nyní se o obchod Železodům stará již třetí generace v podobě mého otce a matky. Moje matka se stará o naši kamennou prodejnu, otec se stará o to, aby bylo dostatečné množství zboží skladem a já se starám o internetový obchod. K tomu nám sem tam pomáhá můj bratr a naše babička, která je i se svými roky velice čiperná. Musím také zmínit skvělou brigádnici Marťu, díky které zvládáme vánoční šrumec.

Jak se v čase měnil váš sortiment?

Sortiment se měnil dle doby. Pamatuji si, že dříve děda jezdil každý týden do fabriky pro fitinky, které se v té době ohromně prodávaly. Dále také třeba zboží z kouřoviny, kamnařina, vodoinstalační potřeby nebo i kování – lidé byli v té době zruční a vše si dělali svépomocí doma. Postupem času, jak šla doba dopředu, se kladl velký důraz na rozšiřování sortimentu zahrady a potřeb pro dům. Dále i potřeby do kuchyně, stavební a dílenské nářadí.

Nyní bych sortiment obchodu pojmenovat tak, že u nás zákazník najde velké množství potřeb pro dům, zahradu, stavbu, dílnu a okrajově také i chovatelské potřeby.

Potkala vás v rámci podnikání nějaká krize, kdy jste si říkali, zda to má ještě cenu/ zda vám to stojí za to?

Na tuto otázku jsem se musel zeptat zkušenějších, kteří toho zažili v obchodě více, než já. Bylo mi řečeno, že konkrétně existenční problémy obchod nezažil. Nicméně obecně podnikání je nevyzpytatelné, jeden měsíc je skvělý, druhý nevyděláte nic. I tak funguje obchod. Největší prodeje zažíváme během jarního období, na druhou stranu velký útlum je během začátku roku leden, únor.

Co byste poradili začínajícímu podnikateli ve vašem odvětví, který chce podnikat na internetu?

Pokud máte na mysli podnikání v našem sortimentu, což je maloobchodní prodej potřeb pro dům a zahradu, tak začínajícímu podnikateli, který chce toto zboží nabízet na internetu, kde je konkurence obrovská, bych doporučil v prvé řadě si vše promyslet. Neboť opravdu ta konkurence zejména na českém internetu je opravdu velká. Každý druhý e-shop nabízí podobný rýč, lopatu, vozík či hnojivo. Tedy pokud osoba i přes tohle konkurenční prostředí se rozhode do toho jít, zapřemýšlel bych, co bude moje přidaná hodnota – zda už rychlost doručení, komunikace, jiný sortiment či jiný způsob.

V dalším případě bych doporučil si najít spolehlivé a prověřené dodavatele. Zvolit vhodnou platformu pro začátek prodeje svého zboží a v neposlední řadě bych doporučil si najít mentora v oblasti podnikání na internetu, zaměření e-commerce. Já jsem naštěstí takového mentora na počátku potkal a výrazně mi v začátcích pomohl. Ušetřil mi spoustu času, peněž a chyb, kterých bych se jistě dopustil.

Co vám při podnikání nejvíce chybí a co byste ocenili?

Při podnikání bych úplně nejvíce ocenit nějakého dopravce, který dokáže přepravit zboží bez kartonových obalů ze lidskou cenu, která dává smysl jak pro odesílatele, příjemce, tak i pro něj. Možná takový dopravce již na trhu je, avšak zatím jsem na něj nenarazil. To bych opravdu uvítal, protože logistika a odbavování objednávek je dle mého názoru jedna z klíčových věcí úspěšného e-shopu. Dále bych klidně uvítal teleportní doručení zboží od dodavatelů (opět logistika), mnohdy ta doručovací doba od nich je dost dlouhá – ne u všech, ale u většiny to tak je. Ale zase na druhou stranu chápu, že každý dodavatel má určité možnosti, které dokáže nabídnout.

nakup-z-pohodli-domova-zelezodum

Co pro Železodům znamená spolupráce s Tanganicou?

Spolupráce s tanganicou pro mě znamená další prodejní kanál a další potencionální možnost zkonvertovat zákazníka v náš prospěch. Záleží však na mnoha proměnných, zda zákazník u nás nakoupí či nikoliv. Tanganica mi však dává šanci se o zákazníka porvat a přesvědčit jej, že právě my jsme ta správná volba pro jeho nákup.

S čím jste v Tanganice nejvíce spokojeni?

V Tanganice jsme spokojení jak s přehlednou administrací, tak také s komunikací a podporou, která je ve většině případech blesková a ochotná vyjít vstříc a pomoci k naší spokojenosti. Vyzdvihnu však také celkovou funkčnost celého systému, kdy se my jako firma nemusíme o nic starat. Tanganica nám sama doručí naše požadované výsledky a doporučené PNO, takže s Tanganicou jsme celkově spokojeni.


Ještě jednou děkujeme Adamovi, který se kromě studia dokáže skvěle starat i o e-shop obchodu Železodům, že se s námi podělil o tyto cenné informace. Držíme vám palce, aby obchod jen prosperoval a mohli jste jej jako rodinné dědictví předávat dalším a dalším generacím.